fredag 24. juni 2011

Hvit kenyaner eller hvit elefant?

Av: Vegard Holm
Løper og blogger


Det skjer MYE i mitt løperliv!

Jeg lærer nye ting hele tiden. Inntrykkene og erfaringene er ekstreme. Nye spørsmål og teorier dukker stadig opp. Det er ikke måte på hvordan ting som var uviktige før, nå blir veldig relevante. 



- Er is, altså Hennig Olsen is, bra for restitusjonen? Jeg føler det..
- Hvilken bokser er best å løpe i? Holder en klar knapp på Under Armor
- Er såre brystvorter et vanlig problem for løpere? Og hvordan løser man det? 
- Tar jeg for lange skritt? 
- Når er 1+1=2 og når er det ikke det? (Sjefen sier dette stadig vekk...) 

Jeg får stadig innspill og tilbakemeldinger på både mye og mangt. Og det er ytterpunkter i tilbakemeldingene. På den ene siden har vi kommentaren fra Degs (kommenterte på innlegget "Restitusjonstalentet" red.anm) der han skriver følgende: 

"Ettertiden vil omtale deg som den hvite Kenyaner. Den hvite gepard. Mannen som berørte en hel verden med sitt løpesett. Mannen hvis pågangsmot, styrke, teknikk, utholdenhet og motorikk står som en lærebok for alle oss andre. Et landemerke synlig fra den mest avsidesliggende stjerne, og en ledestjerne blant stjernene" 

Etter en slik tilbakemelding blir jeg veldig lett og fin på foten. 

En annen og litt mer nøktern, på grensen til deffensiv, er en tilbakemelding er hentet fra KRIK-kontorets lunsjbord. Jeg forsøker å gjengi tilbakemeldingen og situasjonen: 

Etter å ha vært på Bislet Games og hentet inspirasjon, la jeg merke til at jeg har en kvalitet fra min tid som håndballspiller som jeg trodde ikke var relevant før jeg så "the dream mile" (engelsk mil). Her florerte det av knuffing og holding i trøya, og DET er noe jeg kan. Rundt lusjen på KRIK kontoret delte jeg, optimistisk og entusiastisk, min konkurransefordel, men denne fikk ikke ben å verken gå eller løpe på. Tvert imot ble det taklet og slaktet, og kommentaren som intok plassen som stemningsskaper og  ledestjerne var: "I det feltet ville du sett ut som en hvit elefant". Og den kommentaren kom ikke fra hvem som hels… (Les: Kjell Markset red.anm)

Så hvem vil jeg være? den hvite Kenyaner eller den hvite elefanten? Om visdomsordet "Kampen står i ditt hode!" er sann, så skal jeg si til meg selv at jeg er en hvit kenyaner. Det er utvilsomt det mest effektive. Det gir mest glede og lettest bein. 

Den hvite kenyaner trener forøvrig godt for tiden. 

2 kommentarer: